Warning: Undefined variable $background in /home/users/symex/public_html/symex.pl/wp-content/themes/symex/header.php on line 70

Bezpieczeństwo danych na komputerach a RODO

bezpieczeństwo danych

Bezpieczeństwo w sieci ma kluczowe znaczenie. Niejednokrotnie słyszy się o włamaniach hakerskich, kradzieży czy przechwytywaniu danych. Odpowiednie zabezpieczenie dokumentów elektronicznych i baz danych, zawierających cenne np. dla przedsiębiorstw informacje oraz dane osobowe pracowników i klientów, chroni zatem przed stratami finansowymi i wizerunkowymi, które mogłyby zostać poniesione w momencie, gdy określone dane znalazłyby się w niepowołanych rękach. Konieczność wprowadzania dodatkowych zabezpieczeń danych wynika również z rozporządzenia o ochronie danych – RODO (z ang. General Data Protection Regulation), które weszło w życie w maju 2018 roku. Jego celem było ujednolicenie zasad ochrony danych na terenie całej Unii Europejskiej.

Jakie zasady zostały wprowadzone zgodnie z rozporządzeniem RODO?

Zgodnie z rozporządzeniem RODO przetwarzanie danych osobowych jest szczegółowo regulowane przez każdego administratora (którym może być np. właściciel zakładu pracy lub strony internetowej), który indywidualnie wprowadza szereg zabezpieczeń technicznych uniemożliwiających swobodne rozporządzanie poufnymi informacjami. W przypadku naruszeń podczas gromadzenia i dysponowania danymi ma on obowiązek w ciągu 72 godzin poinformować odpowiedni organ o nadużyciach, które mogą zagrażać prawom i wolnościom użytkowników. Co istotne, za złamanie obowiązujących zasad nakładane są wysokie kary finansowe.

Zgodnie z regulacją, aby móc przetwarzać dane osobowe wymagane jest posiadanie zgody osoby, której dane są przetwarzane bądź też wskazanie na sytuacje, w których przetwarzanie danych jest niezbędne np. do wykonania umowy czy wypełnienia obowiązku prawnego. Nowe przepisy regulują również tzw. prawo do bycia zapomnianym, czyli możliwość skierowania żądań, wystosowanych do organizacji dysponującej danymi osobowymi, o usunięcie danych z ich bazy oraz przeniesienia ich. Ponadto RODO gwarantuje również użytkownikom szerszy i bardziej swobodny dostęp do swoich danych. W założeniu rozporządzenie RODO opiera się na siedmiu głównych zasadach dotyczących przetwarzania informacji, które dotyczą:

  • Przejrzystości i zgodności z prawem,
  • Ograniczenia celu,
  • Minimalizacji danych,
  • Prawidłowości,
  • Ograniczenia przechowywania,
  • Integralności i poufności,
  • Rozliczalności.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych na komputerze?

Jak wynika z przepisów, w obowiązku każdego przedsiębiorcy jest zapewnienie dostatecznej ochrony danych osobowych. W tym celu wykorzystywane są wszelkiego rodzaju zabezpieczenia. Jedną z najlepszych opcji dla właścicieli firm jest korzystanie z tzw. inteligentnej zapory sieciowej – UTM. Taki firewall skutecznie chroni wewnętrzną sieć firmy przed atakami hakerskimi oraz wirusami. Duże bezpieczeństwo danych gwarantuje też korzystanie z odpowiednich oprogramowań, w tym wszelkiego rodzaju oprogramowań antywirusowych, które przede wszystkim chronią system przed utratą danych. Przy czym nie można zapominać o ich regularnej aktualizacji.

Niezwykle ważne jest też szyfrowanie danych na dyskach zarówno na serwerach, jak i laptopach, tabletach, telefonach i pendrive’ach. Kluczową rolę odgrywa również tworzenie kopii bezpieczeństwa, które chronią zgromadzone dane przed ich utratą np. w wyniku awarii systemów i urządzeń bądź też kradzieży dysków. Zatem jeśli chcesz odpowiednio zabezpieczyć dane swojej firmy oraz jej klientów, ale nie wiesz, co dokładnie musisz w tym celu zrobić, skorzystaj z usług firm informatycznych takich jak nasz firma SYMEX, która kompleksowo zajmie się ochroną Twoich danych.

chcesz wiedzieć jak do nas trafić? Kontakt - Symex

aktualności z branży

Lokalizacja - Symex

sprawdź

mapę dojazdu

do naszej firmy


Warning: Undefined variable $i in /home/users/symex/public_html/symex.pl/wp-content/themes/symex/sidebar-calendar.php on line 32